Gewichtsbeheersing

Tegenwoordig ligt de focus enorm op afvallen en gezonder eten. We willen graag goed voor onszelf en onze naaste zorgen. Lekker gezond eten en flink actief te zijn. Maar hoe doe je dat, als je leeft in een dikmakende omgeving. Er is overal en altijd voedselaanbod en we bewegen steeds minder. Dit maakt het afvallen niet eenvoudig.

Wanneer je last hebt van overgewicht is het belangrijk daar iets aan te doen. Voor je zelfvertrouwen, maar ook, veel belangrijker; voor je gezondheid. Misschien heb je al van alles geprobeerd. Vaak ben je op korte termijn succesvol en verlies je een paar kilo, maar net zo vaak val je weer terug naar je oude gewicht of wordt je zelfs zwaarder.

Uiteindelijk hebben de meeste van ons hetzelfde doel: we willen slank, gezond en vol zelfvertrouwen in het leven staan. Afvallen is dan vooral een middel om dat te bereiken.

Een simpele oplossing om succesvol af te vallen is minder eten dan je verbruikt.
Klinkt logisch, maar helaas werkt het niet altijd zo. Geen gewicht verliezen terwijl je gezond eet en er hard voor traint is ontzettend frustrerend. We moeten verder kijken. Er kunnen allerlei factoren zijn die gewoonweg belemmeren dat je überhaupt maar af kán vallen of op gewicht kunt komen.

Door jouw wens om af te vallen op een orthomoleculaire manier te bekijken ontstaat een behandelplan wat meer biedt dan alleen een slank lichaam. Je werkt aan je voedingspatroon en je leefstijl. Succesvol afvallen met blijvend resultaat.

Lees meer...

Soms is er een verstoring die maakt dat het afvallen, ondanks een gezonde leefstijl, niet lukt.
Hormonale veranderingen, darmklachten, stress, medicatiegebruik, emotionele onbalans, metabool syndroom, koolhydraatverslaving, slaapproblemen, schildklierafwijkingen maar ook omgevingsfactoren zijn hier zomaar een paar voorbeelden van.

Wanneer er ergens in ons lichaam een verstoring optreedt, heeft dit gevolgen en gaat het ergens anders ook mis. Er ontstaan symptomen. Zoeken naar de oorzaak van deze symptomen maken het afslanken succesvol! Het is dus belangrijk om de oorzaak van je overgewicht aan te pakken. Dit vraagt om een multifactoriële aanpak. We moeten verder kijken dan alleen de klacht of alleen het gewicht.

Het is sowieso zinvol om te kijken naar je leefstijl, ook als afvallen niet je doel is. Het voorkomen van klachten is zeer wenselijk, zeker wanneer er familiaire aandoeningen bekend zijn. Een gezonde leefstijl kan preventief werken voor allerlei westerse ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, reuma en burn-out. Klachten zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, eczeem, acne of allergie kunnen verminderen of zelfs verdwijnen.

Wat betekent Orthomoleculaire Gewichtsbeheersing?
Orthos komt uit het Grieks en betekent “juist of gezond” en moleculair staat voor “de moleculen betreffende”. Orthomoleculaire gewichtsbeheersing betekent “de juiste gezonde voeding om het lichaam in staat te stellen je gezondheid te behouden en/of te herstellen”.

Je lichaam kan pas efficiënt werken (afvallen) als het alle nodige bouwstenen tot zijn beschikking heeft. Wanneer je streeft naar een slank lichaam in optimale gezondheid zul je het lichaam dus moeten voorzien van de juiste voedingsstoffen in de juiste concentraties.

Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek nemen we de huidige voeding en leefstijl goed door. Ook  persoonlijke factoren en klachten worden besproken. Je wordt gewogen, waarbij we kijken naar je vetpercentage, viscerale vetwaarde, lichaamsvocht, spiermassa en BMI. Het zal helder worden met welk doel je komt en wat je verwachtingen zijn. Met al deze factoren wordt rekening gehouden. Je ontvangt een gedegen en volledig voedingsadvies, met vele handvatten om zelfstandig de juiste keuzes te maken. Soms wordt er suppletie geadviseerd. Denk hierbij aan vb een goede multi-vitamine. Of een tijdelijk supplement om de darmflora te helpen herstellen.

Vervolgconsulten
Gedurende de vervolgconsulten bespreken we je voortgang en ga je steeds gezondere keuzes maken. Je ontvangt praktische informatie, rekening houdend met je gestelde doel.
Tijdens elk consult is wegen belangrijk om een goed beeld te krijgen van je vorderingen. Daarnaast evalueren we telkens het voedingsadvies en je leefstijl. Hoeveel vervolgconsulten nodig zijn hangt van je wensen, je doel, je vorderingen, je eigen kennis of persoonlijke ontwikkeling.

Weegkaart
Bij voldoende kennis en motivatie om je nieuwe leefstijl vol te houden is een volledig consult niet meer nodig. Wil je nog wel controle én een stok achter de deur, dan is een weegkaart een optie. Deze weegkaart betreft 8 afspraken die we in overleg, doch binnen 1 jaar, plannen. Naarmate je wat steviger in je schoenen staat, zal er meer tijd tussen de weegmomenten gepland worden.